Sprawdź jakie kroki podjąć, żeby chronić reputację swojej organizacji w obliczu koronawirusa (COVID-19).
To w jaki sposób firmy będą komunikowały się z otoczeniem w kontekście koronawirusa może zadecydować o ich wynikach, a w skrajnych przypadkach o ich rynkowym być albo nie być.
Konsultanci Icon Strategies przygotowali pakiet podstawowych porad dla zarządów firm i działów komunikacji ułatwiających organizację procesów komunikacyjnych w kontekście koronawirusa.
Potraktuj pojawienie się koronawirusa jako sytuację kryzysową. Stwórz zespół kryzysowy złożony z co najmniej dyrektora zarządzającego, dyrektora ds. komunikacji/PR, dyrektora HR, dyrektora ds. obsługi klientów, a w firmach produkcyjnych również dyrektora produkcji.
Rozważaj te problemy w kontekście otoczenia zewnętrznego (m.in. klienci, partnerzy, organy regulacyjne, giełda, analitycy) oraz wewnętrznego (pracownicy, kadra zarządzająca)
Wyniki monitoringu powinny być codziennie (lub kilka razy w ciągu dnia, w zależności od dynamiki napływających komunikatów) analizowane przez zespół kryzysowy
a/utwórz punkt konsultacyjny/numer/wskaż osobę(y), gdzie pracownicy będą mogli zadawać pytania dotyczące koronawirusa i uzyskiwać na nie odpowiedzi
b/uruchom stały kanał komunikacji z pracownikami – w zależności od specyfiki działania może to być po prostu wewnętrzny newsletter (jeżeli wszyscy pracownicy pracują z dostępem do komputera) lub bardziej rozbudowany system (kiedy zespół składa się z osób pracujących przy komputerze oraz osób pracujących w terenie lub na przykład przy linii produkcyjnej)
c/nadaj komunikacji odpowiednią rangę poprzez sygnowanie komunikatów przez lidera organizacji
d/w konsultacji ze specjalistą i członkami zespołu kryzysowego wprowadź zasady zachowania pracowników w związku z koronawirusem uwzględniające zasady:
– codziennej profilaktyki
– postępowania w przypadku wcześniejszej obecności na terenach zagrożonych (np. podczas ferii zimowych)
– postępowania w przypadku podejrzenia zarażenia
W przypadku ostatnich dwóch punktów uwzględnij prywatność pracowników i fakt, że dla niektórych zgłoszenia w tym zakresie mogą być problemem. Dlatego w procedurach doprecyzuj zasady postępowania pracowników poza organizacją (np. wskazówki, gdzie powinni się zgłosić poza firmą).
e/wyjaśnij pracownikom zasady organizacji pracy obecne i potencjalne (na przykład praca zdalna lub jej czasowe przerwanie) – w kontekście wykonywania obowiązków zawodowych, ale też kwestiach związanych z wynagrodzeniem i ubezpieczeniem, co pozwoli uniknąć plotek lub domniemywań mogących pogorszyć atmosferę (i wydajność) pracy.
f/w komunikacji używaj możliwie prostego języka. Krótkich i zrozumiałych komunikatów. Tam, gdzie to możliwe zrozumiałych znaków graficznych.
a/zidentyfikuj osoby kontaktowe w organach administracyjnych i sanitarnych odpowiedzialne za sprawy koronawirusa, co pozwoli sprawnie pomóc pracownikom kwalifikującym się do kwarantanny lub zakażonym, a także w razie potrzeby uzyskać informacje dodatkowe do wytycznych administracyjnych
b/opracuj adekwatny system i plan komunikacji z partnerami (dostawcami/podwykonawcami).
System powinien zapewniać możliwość szybkiego kontaktu ze wszystkimi lub wybranymi partnerami i/lub dostawcami. Plan powinien uwzględniać informacje przekazywane tym grupom bazujące na twoich obecnych i najbliższych planach odnoszących się do koronawirusa i jego wpływu na twój biznes.
c/jeżeli twoja firma jest notowana na giełdzie, prócz informacji, których wymaga prawo zaplanuj działania komunikacyjne wobec analityków, akcjonariuszy i mediów biznesowych uzupełniające komunikaty giełdowe i minimalizujące ryzyka dla akcjonariuszy
d/zadbaj o drożność obecnych lub uruchom dedykowany kanał komunikacji z klientami w sprawach związanych z koronawirusem i jego wpływem na działanie twojej firmy/organizacji.
Konsultanci obsługi klienta powinni zostać przeszkoleni w zakresie odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące kwestii wpływu koronawirusa na funkcjonowanie twojej firmy, w szczególności ciągłości świadczenia przez firmę usług oraz kwestii finansowych związanych ze świadczeniem usługi lub przerwaniem jej świadczenia.
Szczególnie wrażliwymi branżami w tym zakresie są tutaj m.in. branża turystyczna, rozrywkowa i edukacyjna, jednostki sektora kultury, ale również medyczna (przychodnie i szpitale) oraz inne, w których świadczenie usług odbywa się poprzez bezpośredni kontakt z klientem/grupą klientów np. bankowa w kontekście obsługi klientów w oddziałach, czy spożywcza (sklepy).
Firmy, które wdrożyły pełne strategie społecznej odpowiedzialności biznesu mają okazję do ich aktualizacji o kwestie związane z takimi zjawiskami jak epidemia/pandemia w kontekstach ładu korporacyjnego, relacji ze społecznościami lokalnymi i wspólnotą narodową (jeśli dotyczy), uczciwych praktyk rynkowych, relacji z klientami, pracownikami czy wpływem działalności na środowisko.
Dla firm zaangażowanych społecznie koronawirus i jego potencjalne skutki mogą okazać się polem do aktywnego zaangażowania, które warto przemyśleć już na tym etapie.
Koronawirus może być również szansą do podkreślenia pozycji eksperckiej firmy. Jeżeli wiedza organizacji może być wykorzystana do odnalezienia się innym w kontekście koronawirusa, warto ją upublicznić próbując pozycjonować w mediach ekspertów organizacji oraz pracując w obszarze budowy wartościowego kontentu w kanałach własnych.
Przykład tego tekstu jest właśnie takim działaniem.
Odpowiednie przygotowanie naszej organizacji do odnalezienia się w każdej sytuacji kryzysowej, również tej związanej z pojawieniem się koronawirusa zminimalizuje negatywne skutki tego zjawiska dla naszego biznesu. Dla zarządów to świadectwo odpowiedzialnej postawy, a dla organizacji – reputacyjna polisa ubezpieczeniowa.
Artykuł został opublikowany na łamach PRoto.pl, największego portalu w Polsce poświęconego public relations. Można go przeczytać również tutaj: http://www.proto.pl/artykuly/reputacyjna-szczepionka-na-koronawirusa