Wydarzenia

Największe kryzysy wizerunkowe w 2021 roku

18.12.2021

| kategoria:  Zarządzanie kryzysowe

[wypowiedź Michała Sobiło, dyrektora zarządzającego Icon Strategies dla Wirtualnemedia.pl]

Rok 2021 okazał się stosunkowo ubogi w kryzysy wizerunkowe firm i marek, w tym osobistych. Jeśli chodzi o biznes, to analizując sytuacje kryzysowe należałoby wyjść poza granice Polski. Warto zwrócić uwagę na kłopoty Facebooku, które zaczęły się we wrześniu mijającego roku cyklem artykułów w the „Wall Street Journal”, w których ujawniono, że zarządzający portalem społecznościowym wiedzieli o problemach takich, jak na przykład negatywny wpływ na zdrowie psychiczne nastolatek, jaki ma przeglądanie przez nich Instagrama. Ujawniono też wtedy, że portal nie poradził sobie z treściami dotyczącymi wydarzeń politycznych, m.in. dezinformacji związanej z zamieszkami pod Białym Domem.

Dlaczego tę sprawę opisuję, jako pierwszą w moim subiektywnym zestawieniu? W Polsce te informacje według mnie nie poruszyły nas tak mocno, jak powinny. Brak skutecznej walki z dezinformacją w mediach społecznościowych odczuwamy przecież codziennie w kontekście innych zagrożeń, szczególnie Covid-19 i prewencji przed zarażeniem. W wymiarze społecznym tę ogólną dezinformację w sprawie walki z pandemią uważam za największy w ostatnich latach kryzys wizerunkowy, za który zbiorczo odpowiadają zarówno instytucje rządowe, właściciele mediów społecznościowych, jak i eksperci, którzy nie byli w stanie stworzyć jednej, spójnej strategii komunikacji w tej sprawie, uwzględniającej również, a może przede wszystkim skuteczną walkę z dezinformacją w tym obszarze. I nie jest to problem wyłącznie Polski.

 

Wracając jednak do biznesu, gdybyśmy mieli rozpisać w 2021 roku konkurs na szczyt bezczelności i najniższy poziom inteligencji emocjonalnej wśród CEO z pewnością zwyciężyłby w nim Vishal Garg, prezes Better.com, amerykańskiej firmy zajmującej się kredytami hipotecznymi, który zwolnił 900 osób (co stanowi 15 proc. pracowników spółki), podczas wideokonferencji, o czym wspominały m.in. na swoich łamach Wirtualnemedia.pl. Menedżer został odsunięty od pełnienia obowiązków przez zarząd. Wątpliwe jest również, czy stanie ponownie na czele spółki, która w maju 2022 ma wejść na giełdę.

 

Jeśli wrócimy na rodzime podwórko, warto zwrócić uwagę na Barbarę Kurdej – Szatan, aktorkę i bohaterkę reklam Play. Jej wpis w mediach społecznościowych, w którym w niecenzuralny sposób obwiniła Straż Graniczną za trudną sytuację uchodźców na granicy spowodował, że straciła pracę w serialu i pod znakiem zapytania stoi jej udział w kolejnych reklamach operatora sieci komórkowej. Aktorka jest obecnie na cenzurowanym, a jej każdy krok i wypowiedź są bacznie śledzone i analizowane przez media.

 

Choć moje zestawienie miało ograniczyć się jedynie do biznesu i osób publicznych trudno w nim jednak pominąć kwestie polityczne. Wspomnę o nich tylko w jednym zdaniu – afera wycieku mejli Ministra Dworczyka – nie tylko ze względu na ich treść, ale obnażenie niskiej świadomości urzędników państwowych zabezpieczenia danych ważnych dla kraju w przestrzeni cyfrowej, nieumiejętna komunikacja sytuacji na granicy przez rząd to dwa najpoważniejsze kryzysy w tym obszarze, których echa będą nam towarzyszyć w 2022 roku.

 

Całą treść artykułu w Wirtualnemedia.pl zawierającą subiektywne zestawienia innych ekspertów PR dotyczące największych kryzysów wizerunkowych 2021 możecie przeczytać tutaj.

Jesteśmy finalistami SABRE EMEA Awards 2024!

19.03.2024

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies komunikuje największą od półtorej dekady inwestycję Isover

07.03.2024

| category:  Doradztwo strategiczne

Icon Strategies dla JAS-FBG

13.02.2024

| category:  Doradztwo strategiczne

Złoty Spinacz 2023 dla Icon Strategies za projekt dla Orange Polska

05.01.2024

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z dwoma głównymi nagrodami w PR Wings 2023

16.11.2023

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z nominacją w konkursie Złote Spinacze 2023

19.10.2023

| category:  Icon Strategies

Odpowiadamy za komunikację projektu Saint-Gobain „Kopernikańscy Innowatorzy”

22.06.2023

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies ze statuetką SABRE AWARDS 2023!

07.03.2023

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies dla Orange Polska zwycięża w konkursie Liderzy ESG

22.12.2022

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies ze Złotym Spinaczem 2022

13.12.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z nagrodą PR Wings 2022 w kategorii komunikacja korporacyjna

30.09.2022

| category:  Icon Strategies

Czym jest ryzyko utraty reputacji i jak wpływa ono na biznes?

13.09.2022

| category:  Ryzyko reputacyjne

Agnieszka Stefaniuk dołącza do Icon Strategies

27.06.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies komunikuje globalny finał Architecture Students Contest

12.05.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies kolejny rok dla TMF Group w Polsce

27.04.2022

| category:  Icon Strategies

To był dobry rok dla Icon Strategies

20.01.2022

| category:  Icon Strategies

Strategia PR dla zaawansowanych

18.01.2022

| category:  Strategia PR

Największe kryzysy wizerunkowe w 2021 roku

18.12.2021

| category:  Zarządzanie kryzysowe

Icon Strategies z Brązowym Spinaczem w kategorii PR Korporacyjny

04.11.2021

| category:  Icon Strategies

Lhoist Group wybiera Icon Strategies w Polsce

06.10.2021

| category:  Icon Strategies

Michał Sobiło w kapitule nagrody Łby PR

27.09.2021

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies z wyróżnieniem za efektywność roku w PR Wings

27.09.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Grupy Saint-Gobain w 2021 roku

29.06.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies w finale SABRE Awards

06.05.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Tauron Nowa Muzyka Katowice

24.03.2021

| category:  Icon Strategies

Michał Sobiło po raz kolejny w Radzie Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

14.03.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla norweskiego RamBase

10.02.2021

| category:  Icon Strategies

Bartosz Lasota dołącza do zespołu Icon Strategies

18.01.2021

| category:  Icon Strategies

Największe kryzysy wizerunkowe 2020 roku

13.01.2021

| category:  Zarządzanie kryzysowe

Kampania Icon Strategies wśród 5 najlepszych kampanii PR w Europie

11.12.2020

| category:  Icon Strategies

TMF Group przedłuża współpracę z Icon Strategies

25.05.2020

| category:  Icon Strategies

Cyberus Labs wybrała Icon Strategies

29.04.2020

| category:  Icon Strategies

Jak chronić reputację firmy przed koronawirusem?

17.03.2020

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Grupy Saint-Gobain

07.02.2020

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla TMF Group w Polsce

20.11.2019

| category:  Icon Strategies

Self PR, czyli jak i po co kształtować własny wizerunek?

10.09.2019

| category:  Public Relations

Wpływ działań PR na SEO

13.06.2019

| category:  Icon Strategies

Anna Przybysz dołącza do Icon Strategies

20.05.2019

| category:  Icon Strategies

Współczesny specjalista PR, czyli kto?

29.03.2019

| category:  Icon Strategies

Doradztwo PR vs wzrost biznesu

21.03.2019

| category:  Public Relations

Rynek usług PR w Polsce

21.02.2019

| category:  Public Relations

Icon Strategies dla Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach do 2020 roku

07.11.2018

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Hispasión

15.09.2018

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies wprowadza na rynek GustGust.com

10.05.2018

| category:  Icon Strategies

Strategia PR w Polsce i na świecie dla ICB Pharma

25.03.2018

| category:  Icon Strategies