Wydarzenia

Self PR, czyli jak i po co kształtować własny wizerunek?

10.09.2019

| kategoria:  Public Relations

Reputacja ma realną wartość. Wg analityków brytyjskiej firmy World Economics, specjalizującej się w badaniach głównie na potrzeby spółek notowanych na największych giełdach, reputacja odpowiada średnio za 26 proc. wartości firm notowanych na S&P500. U najlepszych (prym w tej kategorii wiedzie Apple) reputacja może odpowiadać za ponad połowę wartości organizacji. Może też obniżać jej wartość – najgorsi w tym obszarze – Sears Holding tracą blisko 40 proc.

 

Jeżeli to, jak firma jest postrzegana w sposób istotny buduje jej wartość, prawdopodobnie podobnie jest w przypadku nas samych. Reputacja czołowych menedżerów i specjalistów w danej branży mogłaby wtedy odpowiadać za blisko 60 proc. ich zarobków. Zakładając wynagrodzenie np. na poziomie 12 tys. złotych, aż 7,2 tys. złotych pensji zawdzięczaliby temu, jak postrzegani są na rynku. To wszystko oczywiście przy założeniu koniecznym – posiadaniu wysokich kompetencji.

 

Po co kształtować własny wizerunek?

 

Warto zwrócić uwagę, że reputację się ma, a nie miewa. Jest ona odbiciem tego kim jesteśmy na co dzień – zawodowo i prywatnie. Możemy mieć na nią świadomy wpływ kształtując swój wizerunek w pracy lub lepiej komunikując się z rodziną i znajomymi. Nie robiąc nic w tym zakresie, codziennymi działaniami również wpływamy na naszą reputację. Skoro tak, dla dobra naszego, naszych bliskich i przyjaciół warto przejąć nad tym procesem kontrolę.

 

Wysokość zarobków to jeden z co najmniej kilku powodów, dla których ludzie zarządzają swoją reputacją. Budują zaufanie do siebie, komunikują swoje kompetencje i ułatwiają sobie w ten sposób wyróżnienie się z tłumu.

 

Prywatnie umiejętne dbanie o własną reputację może zjednać nam przyjaciół wartościowych, wiele wnoszących do naszego życia. W sferze rodzinnej kwestie umiejętnej komunikacji swoich działań, decyzji, przekonań i wartości – w szczególności wobec dzieci – zdają się być nieocenione.

 

Natomiast zachowanie odpowiednich proporcji i realizacja celów w obu obszarach – prywatnym i zawodowym po prostu przenosi nasze życie na wyższy poziom.

 

 

Jaki wpływ ma reputacja pracowników na postrzeganie i wyniki firmy?

 

Najdobitniej na to pytanie odpowiada opis przykładu współpracy profesora Witolda Orłowskiego z biznesem. Ten utalentowany ekonomista ma na swoim koncie współpracę z kilkoma kolejnymi polskimi rządami. Jego potencjał reputacyjny postanowiła swego czasu wykorzystać firma doradcza PwC zatrudniając go na stanowisku doradcy ekonomicznego. Globalna firma doradcza zdawała sobie sprawę, że wysokie kompetencje, ale i reputacja profesora będą miały realny wpływ na działalność operacyjną firmy w Polsce, a więc wzrost jej wartości. Jeszcze dobitniej o sile reputacji pracowników i ich wpływie na wartość firmy mówią wzrosty notowań spółek, które ogłaszają nominacje utalentowanych i cieszących się estymą osób na stanowiska prezesów. Kiedy w styczniu 2018 roku John Flannery zastępował na stanowisku prezesa GE, kierującego tą firmą od 16 lat, Jeffrey R. Immelta, akcje spółki w ciągu jednego dnia wzrosły o cztery punkty procentowe. Przy kapitalizacji spółki na poziomie ponad 100 mld. dolarów oznacza to niebotyczne sumy.

 

Jak zacząć kształtować własny wizerunek?

 

Budowanie marki osobistej zaczyna się od audytu, w ramach którego samodzielnie lub z pomocą doradców identyfikujemy swoje silne i słabe strony oraz definiujemy kompetencje, w szczególności te unikatowe. Ponadto wskazujemy wartości, które są dla nas kluczowe oraz formułujemy naszą osobistą misję oraz wizję.

 

Na bazie wyników osobistego audytu budujemy strategię zarządzania własną reputacją. Określamy w niej cele działań, które pozwolą nam mierzyć efekty. Wskazujemy do kogo chcemy mówić. Na tym etapie musimy już wiedzieć i umieć wyrazić to kim jesteśmy, co tym publicznościom chcemy przekazać i co nas wyróżnia. Dobieramy też narzędzia i techniki, którymi posłużymy się, żeby naszą strategię realizować na co dzień.

 

Żeby przejść od słów do czynów na bazie przyjętej strategii budujemy plan działań, w ramach którego określamy już konkretne aktywności, które będziemy podejmować. Na tym etapie planujemy zarówno działania offline, jak i te w internecie, bez których dziś trudno wyobrazić sobie zarządzanie marką osobistą (przynajmniej tą zawodową). Kluczem do sukcesu jest spójność naszych działań i zachowań w obu obszarach.

 

Podkreślanie własnych wyróżników

 

Nie ma specjalistów dobrych we wszystkich branżowych (i życiowych) obszarach. Zarządzając własną reputacją należy skupić się na tym, w czym jesteśmy wyjątkowi i umiejętnie to podkreślać. Jeżeli naszych wyróżników kompetencyjnych jest więcej warto skupić się w określonym czasie na jednym i mocno go komunikować, następnie przejść do kolejnego i powtórzyć ten proces. W ten sposób nasz jasny i jednolity komunikat kilkakrotnie przebije się do odbiorców i zostanie odpowiednio zapamiętany.

 

 

Obecność offline

 

Jednym z elementów mających wpływ na nasze postrzeganie jest wygląd zewnętrzny, spójny z wartościami, które wyznajemy i poglądami, które głosimy. Niespójność w tym obszarze może przypominać sytuację ekologa walczącego z myśliwymi o prawa zwierząt, który na spotkanie z mediami w tej sprawie przychodzi w futrzanej czapce.

 

Wygląd zewnętrzny oczywiście nie stanowi o naszej wartości, ale jest istotnym dopełnieniem tego co mówimy i co robimy na co dzień.

 

Bardzo duży wpływ na reputację osób mają umiejętności komunikacyjne. Nie wystarczy być dobrym w tym co się robi i właściwie wyglądać. Trzeba jeszcze umieć o tym odpowiednio opowiedzieć lub napisać. Pomogą tu z pewnością umiejętności w zakresie wystąpień publicznych i współpracy z mediami. Dla przykładu doświadczony prezes, Juan Ramón Alaix powiedział redaktorowi Harvard Business Review, że istotną częścią jego przygotowań do objęcia funkcji prezesa spółki Zoetis, wydzielonej z Pfizer był cykl treningowy związany z podniesieniem kompetencji w obszarze komunikacji i wystąpień publicznych, w tym w mediach.

 

Jakość naszej komunikacji podczas codziennych spotkań zawodowych czy okazjonalnych wystąpień przed większą publicznością decyduje w dużej mierze o tym jak jesteśmy postrzegani.

 

Komunikacja online

 

Ważna jest również umiejętność pisania. Szczególnie w dobie wszechobecnej komunikacji elektronicznej i mediów społecznościowych. Osoby dbające o swoją reputację są doskonałymi copywriterami. Czasem jednozdaniowy wpis w kanale społecznościowym może mieć wymierny wpływ na naszą karierę lub interes firmy, o której piszemy. Dla przykładu po serii tweetów Donalda Trumpa, prezydenta Stanów Zjednoczonych, sugerujących, że amerykańska poczta traci na przesyłkach firmy Amazon, wartość jej akcji spadła o 3,9 procent. Z kolei Justine Sacco reprezentująca IAC, do której należy m.in. Vimeo przed wejściem do samolotu lecącego do Afryki zamieściła tweet sugerujący, że problem AIDS nie dotyczy osób o białym kolorze skóry. Kiedy doleciała do celu dowiedziała się, że nie jest już pracownikiem tej firmy.

 

Mówiąc o mediach społecznościowych w kontekście zarządzania własną reputacją, umiejętność sprawnego pisania nie wystarczy. Osoby świadomie pracujące nad swoim wizerunkiem muszą doskonale orientować się w specyfice kanałów społecznościowych i umiejętnie dobierać je do własnych celów. Już na etapie budowania strategii zarządzania własną marką powinny zidentyfikować kanały społecznościowe w których będą obecne. I najważniejsze – nie mogą zapomnieć, że nie istnieją już prywatne kanały społecznościowe. Wszystko co robimy w sieci jest publiczne i obserwowane, a na podstawie tych treści pracodawcy, współpracownicy, pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi budują o nas wyobrażenia, a czasem podejmują decyzje o współpracy.

 

Własna reputacja to wartość, o którą warto dbać. Mogą to być zorganizowane i planowe działania, lub po prostu wysoka samoświadomość tego, że wszystko co robimy ma wpływ na nasze postrzeganie, a w konsekwencji nasze życie zawodowe, a przez to również prywatne.

 

*Michał Sobiło, dyrektor zarządzający Icon Strategies. Opracowanie jest fragmentem warsztatu zarządzania własną reputacją organizowanego w ramach Akademii Ikon, programu szkoleniowego Icon Strategies.

 

#agencja PR Katowice #Self PR #własny wizerunek

Jesteśmy finalistami SABRE EMEA Awards 2024!

19.03.2024

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies komunikuje największą od półtorej dekady inwestycję Isover

07.03.2024

| category:  Doradztwo strategiczne

Icon Strategies dla JAS-FBG

13.02.2024

| category:  Doradztwo strategiczne

Złoty Spinacz 2023 dla Icon Strategies za projekt dla Orange Polska

05.01.2024

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z dwoma głównymi nagrodami w PR Wings 2023

16.11.2023

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z nominacją w konkursie Złote Spinacze 2023

19.10.2023

| category:  Icon Strategies

Odpowiadamy za komunikację projektu Saint-Gobain „Kopernikańscy Innowatorzy”

22.06.2023

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies ze statuetką SABRE AWARDS 2023!

07.03.2023

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies dla Orange Polska zwycięża w konkursie Liderzy ESG

22.12.2022

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies ze Złotym Spinaczem 2022

13.12.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z nagrodą PR Wings 2022 w kategorii komunikacja korporacyjna

30.09.2022

| category:  Icon Strategies

Czym jest ryzyko utraty reputacji i jak wpływa ono na biznes?

13.09.2022

| category:  Ryzyko reputacyjne

Agnieszka Stefaniuk dołącza do Icon Strategies

27.06.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies komunikuje globalny finał Architecture Students Contest

12.05.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies kolejny rok dla TMF Group w Polsce

27.04.2022

| category:  Icon Strategies

To był dobry rok dla Icon Strategies

20.01.2022

| category:  Icon Strategies

Strategia PR dla zaawansowanych

18.01.2022

| category:  Strategia PR

Największe kryzysy wizerunkowe w 2021 roku

18.12.2021

| category:  Zarządzanie kryzysowe

Icon Strategies z Brązowym Spinaczem w kategorii PR Korporacyjny

04.11.2021

| category:  Icon Strategies

Lhoist Group wybiera Icon Strategies w Polsce

06.10.2021

| category:  Icon Strategies

Michał Sobiło w kapitule nagrody Łby PR

27.09.2021

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies z wyróżnieniem za efektywność roku w PR Wings

27.09.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Grupy Saint-Gobain w 2021 roku

29.06.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies w finale SABRE Awards

06.05.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Tauron Nowa Muzyka Katowice

24.03.2021

| category:  Icon Strategies

Michał Sobiło po raz kolejny w Radzie Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

14.03.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla norweskiego RamBase

10.02.2021

| category:  Icon Strategies

Bartosz Lasota dołącza do zespołu Icon Strategies

18.01.2021

| category:  Icon Strategies

Największe kryzysy wizerunkowe 2020 roku

13.01.2021

| category:  Zarządzanie kryzysowe

Kampania Icon Strategies wśród 5 najlepszych kampanii PR w Europie

11.12.2020

| category:  Icon Strategies

TMF Group przedłuża współpracę z Icon Strategies

25.05.2020

| category:  Icon Strategies

Cyberus Labs wybrała Icon Strategies

29.04.2020

| category:  Icon Strategies

Jak chronić reputację firmy przed koronawirusem?

17.03.2020

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Grupy Saint-Gobain

07.02.2020

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla TMF Group w Polsce

20.11.2019

| category:  Icon Strategies

Self PR, czyli jak i po co kształtować własny wizerunek?

10.09.2019

| category:  Public Relations

Wpływ działań PR na SEO

13.06.2019

| category:  Icon Strategies

Anna Przybysz dołącza do Icon Strategies

20.05.2019

| category:  Icon Strategies

Współczesny specjalista PR, czyli kto?

29.03.2019

| category:  Icon Strategies

Doradztwo PR vs wzrost biznesu

21.03.2019

| category:  Public Relations

Rynek usług PR w Polsce

21.02.2019

| category:  Public Relations

Icon Strategies dla Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach do 2020 roku

07.11.2018

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Hispasión

15.09.2018

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies wprowadza na rynek GustGust.com

10.05.2018

| category:  Icon Strategies

Strategia PR w Polsce i na świecie dla ICB Pharma

25.03.2018

| category:  Icon Strategies