Pierwszym z wielkich, który uwierzył w kluczowy wpływ public relations na rozwój biznesu był prawdopodobnie Bill Gates. Parafrazując jego wypowiedź sprzed kilkunastu lat powiedział, że gdyby został z ostatnim firmowym dolarem to zainwestowałby go właśnie w PR.
To w jaki sposób firma komunikuje się z rynkiem od zawsze wpływało na jej postrzeganie i pozycjonowanie. Jeszcze większej wagi profesjonalna komunikacja nabiera w dobie rozwoju mediów elektronicznych, w tym mediów społecznościowych.
„Public relations zmienia firmy od środka. Firmom zależy na rozpoznawalności, bo ona pozwala być im zauważonym przez jej ważnych interesariuszy. Jednak równie mocno, jak na rozpoznawalności firmom zależy na zdobyciu zaufania klientów, bo ono przekłada się na ostateczne decyzje zakupowe. Udaje się to tylko tym, które w całym swoim procesie biznesowym są spójne i uczciwe, co ważne nie przez chwilę, a w długim okresie. Żeby to osiągnąć należy pracować nad każdym elementem biznesu, a tę uczuciowość i inne wartości odpowiednio komunikować. Tam zaś, gdzie jej brakuje – nadrobić zaległości. I w tym całym procesie jedną z kluczowych ról odgrywają ludzie dbający o reputację. Dlatego PR zmienia firmy od środka, a potem pomaga komunikować to na zewnątrz wprost wpływając na rozwój biznesu” – Michał Sobiło, dyrektor zarządzający Icon Strategies.
Zakres doradztwa PR
Doradztwo PR oferowane przez część agencji PR, podobnie do doradztwa na przykład w obszarach strategii, organizacji czy zarządzania ryzykiem świadczonego przez firmy takie, jak np. McKinsey Company, może mieć kluczowy wpływ na rozwój biznesu czy utrzymanie pozycji rynkowej.
Te firmy PR, które oferują usługi w zakresie konsultingu public relations zajmują się, prócz realizacji działań komunikacyjnych, również audytem i analizą dotychczasowych działań i bieżącym doradztwem w zakresie ich realizacji.
„W Icon Strategies przyglądamy się wszystkim obszarom komunikacyjnym firmy i jej produktów. Analizujemy trafność doboru kanałów i narzędzi, a także technik komunikacji. Weryfikujemy język jakim „mówi” organizacja, do kogo mówi i czy są to właściwi odbiorcy z punktu widzenia celów biznesowych. Następnie rekomendujemy ewentualne zmiany, a gdy są wdrażane asystujemy w tym procesie” – Michał Sobiło, dyrektor zarządzający Icon Strategies.
W ramach doradztwa public relations pod lupę brane są wszystkie obszary komunikacji firmy. W przypadku, gdy organizacja bazuje na opracowanej wcześniej strategii komunikacji, konsultanci weryfikują, czy bieżące działania komunikacyjne wpisują się w założenia i wytyczne zdefiniowane w tym dokumencie.
Analizie poddawane są działania komunikacyjne samej firmy (PR korporacyjny) oraz komunikacja jej produktów. Dotyczy to zarówno obszarów offline, m.in. w obszarze współpracy z mediami tradycyjnymi, jak również tego, jak firma komunikuje się w internecie, w tym w mediach społecznościowych.
Doradcy public relations przyglądają się też działaniom organizacji w obszarze kształtowania wizerunku pracodawcy (employer brandingu). W tym zakresie analizują nie tylko sposób komunikacji firmy na zewnątrz, wobec potencjalnych pracowników, ale również biorą pod lupę – najczęściej we współpracy z przedstawicielami działu HR – sposoby wdrożenia nowych pracowników (ang. onboarding) i komunikacji z i między pracownikami (komunikacja wewnętrzna).
Recepta na sytuację kryzysową
Doradcy PR zapraszani są często do współpracy w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej. Skupiają się na wskazaniu zarządowi i sztabowi kryzysowemu działań optymalnych z reputacyjnego punktu widzenia. Często w efekcie przejmują też realizację działań komunikacyjnych w kryzysie.
Zapraszane do współpracy w trakcie „regularnego” działania organizacji, firmy doradcze z zakresu PR analizują też gotowość organizacji do poradzenia sobie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, a w razie potrzeby mogą opracować strategię zarządzania sytuacją kryzysową.
Po wystąpieniu kryzysu rolą doradców PR jest opracowanie działań sanacyjnych, których zadaniem jest możliwie największa niwelacja negatywnych skutków kryzysu.