ALDI

ALDI

ALDI w Polsce posiada ponad 200 sklepów i zatrudnia blisko 3500 pracowników. Spółka stawia na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami oraz spełnianie wymogów firmy odpowiedzialnej społecznie.

Przed dynamicznie rozwijającą się w Polsce siecią stoi jednocześnie szereg wyzwań, których realizację potencjalnie mogą utrudnić sytuacje kryzysowe.

Wyzwanie

Przed szybko rozwijającą się siecią stoi szereg wyzwań i stojących za nimi kryzysogennych zagrożeń, które można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to te związane z rozwojem i ekspansją sieci, która pociąga za sobą budowę nowych sklepów. Druga – jak w każdej sieci handlowej – dotyczy sprzedawanych w niej produktów.

 

Zostaliśmy poproszeni o przygotowanie symulacji kryzysowych, w ramach których mieliśmy wspólnie z zespołem komunikacji ALDI w Polsce zidentyfikować potencjalne zagrożenia kryzysowe na polskim rynku, opracować symulacje oraz pomóc menedżerom ALDI w ich rozwiązaniu z wykorzystaniem dobrych praktyk oraz zgodnie z procedurami zawartymi w księdze zarządzania kryzysowego ALDI.

 

Wnioski z symulacji miały uzupełnić księgę zarządzania kryzysowego sieci.

Strategia

Wspólnie z zespołem komunikacji ALDI i po analizie sytuacji kryzysowych, których doświadczyły sieci handlowe w Polsce i Europie zidentyfikowaliśmy przewidywalne zagrożenia kryzysowe mogące wystąpić w trakcie budowy nowych sklepów oraz te związane ze sprzedażą produktów – szczególnie tych wrażliwych, jak świeże jedzenie.

 

Do tak zidentyfikowanej grupy sytuacji dodaliśmy symulacje wydarzeń, które dotychczas się nie wydarzyły, ale ich wystąpienie było prawdopodobne.

 

Takie podejście strategiczne miało na celu wypracowanie mechanizmów współpracy w grupie menedżerów nie tylko w sytuacjach, które dobrze znają, ale również w przypadku wystąpienia wydarzeń nowych dla wszystkich menedżerów.

Realizacja

Do udziału w symulacjach zaprosiliśmy menedżerów, których kompetencje i sprawowane obowiązki zostały dopasowane do typów zagrożeń.

 

Jako Icon Strategies przygotowaliśmy wprowadzenie do zarządzania sytuacją kryzysową obejmujące dobre praktyki i zasady w tym zakresie. Zespół PR ALDI przygotował przypomnienie najważniejszych założeń zarządzania sytuacją kryzysową opisanych w księdze kryzysowej sieci.

 

Zbudowaliśmy scenariusze zdarzeń kryzysowych i zajęliśmy się moderacją ich rozwiązania, poczynając na przypadkach łatwych do przewidzenia, a kończąc na sytuacjach złożonych i łatwo nieprzewidywalnych.

 

Warsztaty prowadziliśmy w taki sposób, aby ich uczestnicy wypracowali swoje role w sztabie kryzysowym wynikające w sposób naturalny z ich kompetencji, a następnie rozwiązując sytuacje osobiście zarysowywali najlepsze mechanizmy postępowania i wymiany informacji w całej, rozproszonej organizacji.

Efekty

W efekcie warsztatów zespół menedżerski ALDI wypracował szczegółowe procedury postępowania w przypadku występowania zarówno przewidywalnych sytuacji kryzysowych, jak i zdarzeń, których nie da się przewidzieć.

Szczegółowe, wypracowane podczas warsztatu sposoby działania uzupełniły księgę zarządzania kryzysowego sieci w Polsce.

Wnioski z warsztatów zostały również zaprezentowane zarządowi sieci.

Efektem dodatkowym było zacieśnienie współpracy pomiędzy menedżerami, którzy na co dzień pracują w różnych lokalizacjach oraz lepsze zrozumienie przez wszystkich uczestników warsztatów swoich istotnych ról i zależności w procesie rozwiązywania sytuacji kryzysowych.

 

Tu piszemy więcej o usługach Icon Strategies dotyczących zarządzania sytuacją kryzysową.