Wydarzenia

Rynek usług PR w Polsce

21.02.2019

| kategoria:  Public Relations

Krajobraz branży public relations zależy wprost od liczby firm i organizacji, które o komunikacji myślą w sposób profesjonalny. Tu z roku na rok sytuacja ulega pozytywnej zmianie. Dotyczy to wszystkich dużych polskich aglomeracji.

 

W 2017 roku firmy public relations działające w Polsce zarobiły na swoim doradztwie łącznie blisko 130 mln złotych, o blisko osiem proc. więcej niż rok wcześniej (Ranking agencji PR wg „fee income” przygotowany przez Związek Firm Public Relations). Ich klienci zlokalizowani są głównie w Warszawie, jednak coraz więcej dużych zleceniodawców decyduje się na takie usługi w Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, czy w Trójmieście.

 

Potencjał rynku dla agencji PR w Katowicach i na Śląsku

 

Na Śląsku działa na przykład Grupa TDJ zarządzana przez charyzmatycznego Tomasza Domogałę. Aktywnie korzysta z usług agencji public relations w Katowicach i planowo zarządza reputacją grupy oraz wchodzących w jej skład liderów w swoich branżach, takich jak na przykład górniczy Famur. Grupa i jej spółki korzystają z szerokiej palety usług public relations od doradztwa PR, poprzez media relations, na działaniach social media kończąc.

 

Technologiczna spółka Future Processing z biurem w Gliwicach do perfekcji opanowała działania w obszarze employer brandingu. Aktywnie działa również w obszarze media relations. Nad wszystkimi działaniami reputacyjnymi tego technologicznego diamentu od wielu lat sprawuje pieczę Jarosław Kacprzak.

 

Na profesjonalną współpracę z mediami kładzie również duży nacisk Polska Grupa Górnicza, której działania public relations w centrali w Katowicach koordynuje z powodzeniem od kilku lat Tomasz Głogowski, wcześniej związany z Gazetą Wyborczą.

 

Nie sposób nie wspomnieć również o marce Mokate. Fabryki firmy możemy oglądać z okien samochodu podróżując po Śląsku, w drodze na spacer w Beskidach. Spółka prowadzi od lat działania public relations.

 

Jednym z pionierów wśród dużych, zagranicznych firm w zakresie korzystania z usług agencji public relations w Katowicach była firma Ontrack, specjalizująca się w odzyskiwaniu danych. To dzięki niej Polacy mogli dowiedzieć się, że dane ze spalonych, zatopionych czy zrzuconych z dużej wysokości komputerów można odzyskać. Spółka osiągnęła ten stan dzięki wieloletnim, systematycznym działaniom media relations kierowanym zarówno do dziennikarzy mediów lokalnych w Katowicach, regionalnych na Śląsku, ale też, a może przede wszystkim ogólnopolskich.

 

Potencjał rynku PR w Małopolsce

 

Firm profesjonalnie podchodzących do działań komunikacyjnych nie brakuje również w innych regionach Polski. Przykład widzieliśmy niedawno (i nadal obserwujemy) w związku z losami Wisły Kraków i inicjatora akcji jej ratowania przed upadłością – Jarosława Królewskiego. Młody menedżer zarządza spółką technologiczną Synerise, która buduje swoje rozwiązania dla biznesu w oparciu o sztuczną inteligencję. Aktywność prezesa Synerise jest już teraz oceniania w branży public relations jako przykład wyjątkowo efektywnego i efektownego działania w obszarze personal brandingu. Nie wiadomo tylko, czy zamierzonego i planowego, bo sam zainteresowany twierdzi, że rozgłos towarzyszący jego działaniom w branży IT może być postrzegany nawet negatywnie. Nie zmienia to faktu, że ciągu zaledwie kilku tygodni Jarosław Królewski stał się rozpoznawalny dla wielu Polaków, a rozpoznawalność marki jego firmy zapewne znacznie wzrosła (zapewne, bo chyba jeszcze nikt nie zdążył tego zmierzyć).

 

Innym, głośnym przykładem działań komunikacyjnych na rynku krakowskim jest Codewise. Kolejna technologiczna spółka, o której zrobiło się głośno na cały kraj za sprawą kontrowersyjnej, wielkoformatowej reklamy zamieszczonej w pobliżu Wawelu. Hasło, zaczynające się od słów: „don’t be a corporate slave” było szeroko komentowane w mediach. Sam lider Codewise bardzo aktywnie dba o to, żeby o spółce i o nim samym było głośno. Wydaje się jednak, że nie zawsze działania w dużej mierze oparte na kontrowersji wokół Roberta Grynia przynoszą pożądany od strony reputacyjnej efekt dla samej firmy.

 

Choć kierujący Codewise sami prowokują do powstawania nie zawsze pozytywnej dyskusji wokół firmy, inne spółki sytuacje trudne reputacyjnie zastają „w biegu”.

 

Tak było na przykład z Nowy Styl Group, jednym z największych producentów mebli biurowych w Europie. W 2016 roku aresztowano Jerzego Krzanowskiego, współwłaściciela firmy Nowy Styl pod zarzutem korupcji. Spółka poświęciła wiele energii na zarządzanie sytuacją kryzysową (crisis management) i wyjaśnienie sprawy, nie tylko w prokuraturze, ale też wobec opinii publicznej.

 

Aktywnie w obszarze komunikacji działa również jeden z wiodących na świecie producentów okien dachowych. Mowa o firmie Fakro z Nowego Sącza. Spółka prowadzi m.in. działania media relations. Buduje markę również dzięki współpracy z architektami. W lutym 2019 roku komunikowała, że jej ambasadorem został Robert Konieczny, jeden z najbardziej utytułowanych polskich architektów, którego projekty nagradzane są na całym świecie, a prywatny dom wakacyjny w górach (mowa o projekcie Arka) uznawany za wyjątkowy w skali globu.

 

Perspektywy rynku PR w Polsce

 

Podobnych przykładów firm zlokalizowanych poza Warszawą, o dużym potencjale komunikacyjnym, można znaleźć jeszcze wiele. Ich ciągły rozwój i profesjonalizacja, również w obszarze działań public relations, to dobry prognostyk dla rozwoju agencji PR w Katowicach i innych aglomeracjach poza stolicą.

 

Obserwując bardziej rozwinięty rynek niemiecki można sądzić, że z czasem, również w Polsce, powstanie kilka bardzo mocnych z punktu widzenia branży PR ośrodków, na wzór tych, które istnieją poza Berlinem – m.in. w Monachium czy Hamburgu.

Jesteśmy finalistami SABRE EMEA Awards 2024!

19.03.2024

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies komunikuje największą od półtorej dekady inwestycję Isover

07.03.2024

| category:  Doradztwo strategiczne

Icon Strategies dla JAS-FBG

13.02.2024

| category:  Doradztwo strategiczne

Złoty Spinacz 2023 dla Icon Strategies za projekt dla Orange Polska

05.01.2024

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z dwoma głównymi nagrodami w PR Wings 2023

16.11.2023

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z nominacją w konkursie Złote Spinacze 2023

19.10.2023

| category:  Icon Strategies

Odpowiadamy za komunikację projektu Saint-Gobain „Kopernikańscy Innowatorzy”

22.06.2023

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies ze statuetką SABRE AWARDS 2023!

07.03.2023

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies dla Orange Polska zwycięża w konkursie Liderzy ESG

22.12.2022

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies ze Złotym Spinaczem 2022

13.12.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies z nagrodą PR Wings 2022 w kategorii komunikacja korporacyjna

30.09.2022

| category:  Icon Strategies

Czym jest ryzyko utraty reputacji i jak wpływa ono na biznes?

13.09.2022

| category:  Ryzyko reputacyjne

Agnieszka Stefaniuk dołącza do Icon Strategies

27.06.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies komunikuje globalny finał Architecture Students Contest

12.05.2022

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies kolejny rok dla TMF Group w Polsce

27.04.2022

| category:  Icon Strategies

To był dobry rok dla Icon Strategies

20.01.2022

| category:  Icon Strategies

Strategia PR dla zaawansowanych

18.01.2022

| category:  Strategia PR

Największe kryzysy wizerunkowe w 2021 roku

18.12.2021

| category:  Zarządzanie kryzysowe

Icon Strategies z Brązowym Spinaczem w kategorii PR Korporacyjny

04.11.2021

| category:  Icon Strategies

Lhoist Group wybiera Icon Strategies w Polsce

06.10.2021

| category:  Icon Strategies

Michał Sobiło w kapitule nagrody Łby PR

27.09.2021

| category:  Icon Strategies

Kampania Icon Strategies z wyróżnieniem za efektywność roku w PR Wings

27.09.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Grupy Saint-Gobain w 2021 roku

29.06.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies w finale SABRE Awards

06.05.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Tauron Nowa Muzyka Katowice

24.03.2021

| category:  Icon Strategies

Michał Sobiło po raz kolejny w Radzie Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

14.03.2021

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla norweskiego RamBase

10.02.2021

| category:  Icon Strategies

Bartosz Lasota dołącza do zespołu Icon Strategies

18.01.2021

| category:  Icon Strategies

Największe kryzysy wizerunkowe 2020 roku

13.01.2021

| category:  Zarządzanie kryzysowe

Kampania Icon Strategies wśród 5 najlepszych kampanii PR w Europie

11.12.2020

| category:  Icon Strategies

TMF Group przedłuża współpracę z Icon Strategies

25.05.2020

| category:  Icon Strategies

Cyberus Labs wybrała Icon Strategies

29.04.2020

| category:  Icon Strategies

Jak chronić reputację firmy przed koronawirusem?

17.03.2020

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Grupy Saint-Gobain

07.02.2020

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla TMF Group w Polsce

20.11.2019

| category:  Icon Strategies

Self PR, czyli jak i po co kształtować własny wizerunek?

10.09.2019

| category:  Public Relations

Wpływ działań PR na SEO

13.06.2019

| category:  Icon Strategies

Anna Przybysz dołącza do Icon Strategies

20.05.2019

| category:  Icon Strategies

Współczesny specjalista PR, czyli kto?

29.03.2019

| category:  Icon Strategies

Doradztwo PR vs wzrost biznesu

21.03.2019

| category:  Public Relations

Rynek usług PR w Polsce

21.02.2019

| category:  Public Relations

Icon Strategies dla Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach do 2020 roku

07.11.2018

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies dla Hispasión

15.09.2018

| category:  Icon Strategies

Icon Strategies wprowadza na rynek GustGust.com

10.05.2018

| category:  Icon Strategies

Strategia PR w Polsce i na świecie dla ICB Pharma

25.03.2018

| category:  Icon Strategies